Intrebare 1:
Buna ziua,
M-ar interesa raspunsul la urmatoarea intrebare: cum ne putem da seama cand copilul nostru are o problema legata de unul din urmatoarele diagnostice: hiperactivitate, ADHD, THDA. Mai concret, daca un copil este hiperactiv dupa comportament, greu de stapanit, el poate avea unul din aceste diagnostice, daca el stie si are rabdare in schimb sa faca puzzeluri foarte grele si lungi, la varsta de 5-6 ani.

Raspuns:

Buna ziua,

Ceea ce se numeste ADHD sau Tulburare de hiperactivitate / deficit de atentie presupune un comportament persistent de neatentie si / sau de hiperactivitate – impulsivitate.

Copiii cu aceasta tulburare pot fi incapabili să-si concentreze atenţia asupra detaliilor. Activitatea este adesea dezordonata, efectuată neglijent si fără un plan gandit. Au adesea dificultăţi in a-si menţine atenţia asupra unor sarcini sau activităţi de joc. Ei par adesea ca si cum ar fi cu mintea in altă parte sau ca si cum nu ar asculta sau nu ar auzi ceea ce li se spune. Pot exista treceri frecvente de la o activitate neterminată la alta. Adesea ei nu urmează exact cererile sau instrucţiunile. Deprinderile de a lucra sunt adesea dezorganizate, iar materialele necesare pentru indeplinirea sarcinilor sunt adesea imprăştiate, pierdute sau manuite neglijent si deteriorate.

Hiperactivitatea se poate manifesta prin foit sau răsucit, prin a nu rămane aşezat cand este de dorit s-o facă, prin alergat sau căţărat in situaţii in care acest lucru este inadecvat, prin a avea dificultăţi in a se juca ori in a se angaja liniştit in activităţi distractive. Copilul se ridică de la masă in timp ce mănancă sau in timp ce priveste la televizor, vorbeste excesiv de mult şi face mult zgomot in timpul unor activităţi care trebuie să se desfăşoare in linişte.

Impulsivitatea se manifestă ca impacienţă, dificultate in amanarea răspunsurilor, trantirea răspunsurilor inainte ca intrebările să fi fost complet formulate, dificultăţi in a-si aştepta randul şi intreruperea sau deranjarea altora pană pe punctul de a cauza dificultăţi. Ceilalţi se pot plange că ei nu pot scoate o vorbă. Copiii sunt incapabili să asculte de indicaţii, iniţiază conversaţii in momente inoportune, intrerup in mod excesiv si deranjează pe alţii, smulg diverse obiecte de la alţii, ating lucruri pe care nu se crede că ei le pot atinge şi fac pe clovnii in faţa celor din jur.

Daca copilul despre care vorbiti dvs. este capabil sa stea linsitit mai mult timp, are rabdare si realizeaza puzzle-uri complicate la o varsta mica, acest lucru pare sa pledeze impotriva unui diagnostic de ADHD. Din scurta descriere pe care ne-ati furnizat-o, este dificil sa ne formam o opinie si sa dam un raspuns adecvat;  putem spune, totusi ca, in general, acest diagnostic se pune astazi uneori cu o prea mare usurinta si ca este necesara o discutie despre comportamentul copilului in fiecare situatie in parte. Consilierii si psihoterapeutii Centrului nostru va stau la dispozitie pentru a va ajuta in continuare.

Toate cele bune,

Raluca Hurduc

 

Intrebare 2:

Buna ziua,

Care este varsta optima pentru a incepe sa invete o limba straina un copil?

Raspuns:

Buna ziua,

Practic, se poate incepe invatarea unei limbi straine la orice varsta, cu conditia ca predarea-invatarea sa aiba loc cu instrumente adecvate varstei respective (iar pana pe la 7-8 ani, preponderent prin joc, cantec, imagini, mici dialoguri). Este bine de retinut ca, tinand cont de anatomia creierului uman, copiii pana la varsta pubertatii achizitioneaza o limba straina cu mai multa usurinta decat dupa aceasta perioada, iar in special pronuntia intr-o limba straina este achizitionata mult mai eficient daca procesul de invatare al unei limbi straine incepe de timpuriu. De asemenea, motivatia copilului (si a parintelui) joaca un rol foarte important in procesul de invatare si in ritmul de asimilare a noilor abilitati.

Toate cele bune,

Raluca Hurduc

Intrebare 3:

buna. Am o fetita de3ani si 8luni pasionata -pot spune- de puzzle. Vroiam sa stiu daca faptul ca poate face singura un puzzle de 100de piese care e de fapt ptr varsta de6ani,indica ca are vreo ‘aptitutudine’ sau vreun talent?adica, ar trebui sa fac ceva in acest sens?daca da,ce anume?va multumesc!

Raspuns:
Buna ziua,

Legat de intrebarea dvs va putem raspunde ca intr-o ordine a dezvoltării personalitatii, la baza aptitudinilor individului uman stau predispozițiile pentru anumite activități. Predispozițiile sunt înnăscute.

Factori biologici, psihologici, sociali și culturali, conlucrand armonios, pot transforma predispozițiile în aptitudini și aptitudinile în capacități personale.

O buna si durabila dezvoltare a acestor aptitudini personale, printr-o atitudine de “adaptare” a mediului familial la predispozitiile copilului, poate asigura transformarea lor prin experienta si trecerea acestora la forme superioare. O prima forma superioara ar fi talentul.

Pe de alta parte, o interventie intruziva, exagerata a mediului familial, social si cultural asupra acestor potentialitati si aptitudini umane, poate determina, la inceput si pe termen scurt, o dezvoltare exacerbata a expresivitatii si manifestarii lor, insa, cel mai adesea, se poate produce o destructurare a acestora pe termen lung.
Pentru a stabili masura implicarii mediului familial, astfel incat aceasta sa poata fi incadrata ca atitudine de “adaptare” la nevoile copilului si nu de “interventie”, care ar produce o lezare si nu o dezvoltare buna, este indicat de analizat individual fiecare caz, intrucat ceea ce poate constitui “adaptare” pentru un caz, intr-o alta situatie familiala poate constitui “interventie” cu sensul de “intruziune”. Este nevoie sa fiti atenti la raspunsurile copilului in legatura cu activitatile pe care i le propuneti si in functie de aceste raspunsuri sa puteti adapta activitatile respective.
Cu stima,

Centrul Self

Trimiteti o intrebare:


Ne rezervam dreptul de a selecta intrebarile cititorilor si de a le edita, daca este cazul, in scopul eliminarii unor neclaritati in formulare sau al pastrarii anonimatului. Nu vom raspunde la toate intrebarile.
Intrebarile la care vom raspunde precum si raspunsul vor ramane postate pe site si vor putea fi citite de catre toti vizitatorii acestuia.
Raspunsurile au un titlu informativ. Nu ne asumam raspunderea pentru deciziile si comportamentele cititorilor, ce pot decurge in urma raspunsurilor date.
Raspunsurile nu epuizeaza problema ridicata, dat fiind spatiul limitat, lipsa unei interactiuni directe cu cititorul si imposibilitatea cunoasterii indeaproape a contextului care a generat intrebarea. Pentru o abordare mai detaliata va rugam sa va programati pentru o sesiune de consilierea psihologica sau de psihoterapie.