Ciprian Pripoae-Șerbănescu

Suntem “bombardati” zilnic de diverse reclame ce incerca sa ne atraga privirea catre produsul zilei.   Parfumuri sau haine, electronice ori masini, toate sunt destinate sa ne faca viata mai placuta. Dar cum? Fie ca ne conving cu un zambet sau ne promit un nou statut, reclamele din publicitate au ceva special pe care chiar si bebeluşii il simt.
Cautam in mod activ in lumea exterioara un raspuns satisfacator la intrebarile ce ne framanta, iar in fata televizorului ni se ofera iluzia satisfactiei. Muzica si imagine laolalta, reclama este o invitatie-promisiune de a iesi din banalitatea cotidianului, invitatie careia, cel mai adesea, nu-i putem rezista.

Difuzata pentru intaia data cu ocazia Super Bowl-ului din 2010, reclama aleasa pentru a fi discutata aici,http://www.youtube.com/watch?v=XSkMwMnUVgI, era anuntata pentru a celebra 125 de ani de la infiintarea firmei Mercedes.  Nu stim cat din aceasta reclama este un raspuns la reclama rivalei Audi in care Mercedes este ridiculizat,  http://www.youtube.com/watch?v=fJnaOPzZ_pQ.  Daca varianta Audi induce ideea de reusita in fata concurentei prin concurs si comparatie, reclama Mercedes  nu are nevoie de termeni de referinta caci se raporteaza la absolut; „Das beste oder nicht” (“Totul sau nimic”) este noul motto al companiei prin care incearca sa se pozitioneze in mintea cumparatorului. Mesajul e clar. Desavarsire, fara compromisuri. Sa fie in acest motto  expresia Idealului Eului? O lupta continua de a atinge un ideal inalt? Un ideal fara de chip, care se descarneaza tocmai pentru a nu fi niciodata atins, care sa ne traga mai departe?  Se contureaza astfel portretul cumparatorului acestei marci. Ambitios si indraznet. Daca Alfa Romeo,http://www.youtube.com/watch?v=b9EQPSLQtDA, este facuta din aceeasi materie ca visele si „fara inima ar fi doar niste masini”, pentru cumparatorul vizat de Mercedes lucrurile stau un pic altfel. Și aici poti gasi oameni indragostiti. De perfectiune. 
Actiunea se petrece noaptea ca un indiciu spre libertatea visarii.  Adusi la cel mai mic numitor comun, acolo unde diferentele au fost estompate, ne aflam pe taramul  imaginarului unde copilul magic din fiecare cumparator e gata pentru filmul ce sta sa inceapa.
Tema sonora (“Oh Lord Won’t You Buy Me A Mercedes Benz”-Janis Joplin) pare sa indice de la inceput  reperul valoric pentru o astfel de masina si comportamentul dorit.  Baietelul din spatele barbatului de azi priveste cum masinutele din colectia sa sunt vrajite de un spirit luminos nocturn ce pare sa le anime. Rand pe rand, generatii de masini fabuloase ce au facut istorie sunt atrase fara oprelisti intr-o procesiune supranaturala  catre showroom–ul cu forma de OZN care aduce viitorul, noua generatie de modele Mercedes.  Nimic nu le sta in cale, usile se deschid, barierele se ridica. Baietelul erou se reintalneste cu succesul si admiratia. Intr-o succesiune rapida, publicitarul indica  (sau reaminteste) avantajele de a avea o masina Mercedes. Ea este cheia spre libertate. De la Polul Nord pe nisipurile Egiptului, din mijlocul civilizatiei in paduri, Mercedes este bun la toate. Puternic si rezistent il fereste astfel pe cumparator de a-si confrunta propria  alteritate si finitudine. Chiar si zdrobit intr-un crush-test Mercedes nu uita sa fie corect si sa semnalizeze stanga cand schimba directia, mergand mai departe. In urma sa un manechin (M. Schumacher?) ramane „masca”. Din nou autorul reclamei trimite la cumparator, alegand un personaj destinat sa  evoce evidenta performantei de nedepasit, de neatins.

        Razele de lumina din fiecare scena, bufnita, piramidele sunt simboluri din reclama care evoca si indica statusul social la care aspira privitorul. Elitism, lux, perfectiune. Traditie si legatura sunt mesajele subtile ale reclamei. Oglinda retrovizoare (min 1.04) ce ne ajuta sa mergem inainte acceptandu-ne trecutul ori  suprapunerea din sec 0.58 ne indica clar ideea de continuitate. Fie ca-ti doresti o marca noua sau sa continui legatura traditionala, fie ca vrei sa dobandesti o noua imagine sau sa scapi de o alta, Mercedes este solutia. Asa cum in reclama masinile par a nu avea nevoie de oameni pentru a functiona, la fel si proprietarului i se promite lipsa de cusur. “The Best or nothing”.

            Sub presiunea unei societati globaliste care uniformizeaza, publicitarul din spatele reclamei Mercedes ofera privitorului sansa de a apartine unei sub-colectivitati aparte, la o casta. Este masina celui care si-a propus drept valori fundamentale autoafirmarea si evidentierea. Amestec cosmopolit de eleganta, putere, viteza şi siguranta,  Mercedes este o marca  care prin calitatile sale promite cumparatorului satisfacerea nevoilor fundamentale. Ne fereste, ca orice alta reclama, de confruntarea reala cu problematicile majore ale existentei, promitandu-ne insa sa fim speciali. 

            Nascuta din visul unui om de a construi cea mai buna masina, Mercedes invita copilul fantastic din fiecare barbat sa-si urmeze visul.  “The Best or nothing”.

Si povestea poate merge mai departe.